Hoppa till sidans innehåll

Funktionärsinformation


VID VARJE KLUBBTÄVLING FINNS EN FUNKTIONÄRSANVARIG PÅ PLATS HELA DAGEN FÖR ATT HJÄLPA NYA FUNKTIONÄRER TILLRÄTTA.

FRÅGA I SEKRETARIATET SÅ FÅR NI VETA VEM NI SKA VÄNDA ER TILL.

NEDAN KOMMER EN PRESENTATION VAD VARJE UPPGIFT INNEBÄR.

 

ANVÄND FUNKTIONÄRSVÄST  vid ALLA  uppgifter /hämtas i sekretariatet.

 

STALLVÄRD:

¤ Var på plats 30 min. före första start.

¤ Vara behjälplig med ex.sadla ,tränsa hästen,sätta på nummerlappar en.befintlig lista.

¤ Se till att det är lugnt i stallet.

¤ Inga kvarglömda saker i stallgången.

¤ Sätt upp start och funktionärslistor i stallet.

¤ Lämna inte din post innan du blir avlöst.

BANPERSONAL:

¤ Var på plats 15 min. före första start.

¤ Fråga banchefen var du ska vara placerad.

¤ Se till att du står så du inte är i vägen för de ridande.Tänk på vart de kan rida vid en ev. omhoppning(snabba vägar mellan hindren.)

¤ Rivet hinder ska byggas upp igen,Tänk på att inte bygga upp det så det skrämmer ekipaget som fortfarande rider.Ska det rivna hindret hoppas igen under samma bana är det bråttom att bygga upp,annars kan man vänta tills ritten är avslutad.

¤ Om någon faller av så ta hand om ryttaren/hästen.Tillkalla sjukvårdare om så behövs.

¤ När klassen /höjden /kategorin är färdigriden ska det byggas om till nästa klass.

¤ Vara behjälplig vi ombyggnad.Banchefen finns då på plats och ger instruktioner.

¤ Lämna inte din post utan att prata med banchefen och någon annan tar över.

INSLÄPP TILL BANAN/RIDHUSET:

¤ Var på plats 15 min före första start.Hämta startlistor och penna i sekretariatet.

¤ Om du avlöser någon under dagen har den ev. en lista.

¤ Pricka  av vartefter du släpper in ekipage  på banan.

¤ Vid första start av klassen släpps 2 ekipage in på banan.En rider och en väntar på sin tur.

¤ När ett ekipage lämnar banan släpps nästa in.

¤ Det ska hela tiden vara 2 ekipage på banan.

¤ Se till att rätt ryttare står på tur utanför för att släppas in.Håll kontakt med framhoppningen via walkie talkie så det inte blir väntetider.

¤ Håll grinden/dörren stängd hela tiden då du inte släpper in ekipage.

¤ Lämna inte din post innan du blir avlöst. 

FRAMHOPPNING:

¤ Var på plats senast 30 min. före första start.Hämta startlista/penna i sekretariatat.Om du avlöser någon har den ev. en lista.

¤ Det får endast vara 6 ekipage på framhoppningsbanan samtidigt.

¤ Pricka av på startlistan vartefter du släpper in ekipage.

¤ Ropa upp ekipage som står på tur att släppas in så de är beredda.

¤ Se till att det är ordning på framhoppningen,att alla Ryttare,Medhjälpare,Hästar  uppför sig lämpligt.

¤ Du har rätt att säga ifrån om någon bryter mot den regeln.

¤ Samtliga hinder ska hoppas från ett håll.Se Röd/Vit  markering på hinderstöden.

(Rött till höger och vitt till vänster)

¤ Det ska finnas 3 hinder på banan varav 1 kryss

¤ Ingen ska rida framför eller bakom hindren.

¤Samtliga ryttare ska ropa ut det hinder de är på väg till.

¤En Walkie Talkie behövs för att hålla kontakt med den som släpper in ,så det inte blir väntetider mellan ritterna.

FRAMRIDNING DRESSYR:( Behövs inte alltid)

¤ Var på plats 30 min före första start.

¤ Hämta startlista i sekretariatet.

¤ Se till att god ordning råder på framridningsbanan.

¤ Håll koll på och skicka ekipage som står på tur  till tävlingsbanan.

UTSLÄPP:

¤ Var på plats 10 min. före första start.

¤ Öppna och släpp ut färdigt ekipage.

¤ Håll grinden stängd då inte något ekipage ska ut från banan.

UTSLÄPP med CLEAR ROUND ROSETTER:

¤ Var på plats 10 min. före första start.

¤ Hämta korg med rosetter i sekretariatet.

¤ Vid felfri ritt ska ekipaget få pris-rosett vid utsläppet.

¤ Sätt på rosetten när ekipaget kommit ut från banan,och du stängt grinden(.Detta för att ingen häst ska bli skrämd eller någon klämd!)

PARKERING:

¤ Var på plats enl.tiden på funktionärslistan(ca.1-1,5 timme före första start)

¤ Hälsa Välkommen till alla!

¤ Se till hästtransporter parkerar på anvisad plats

¤ Se till personbilar parkerar på anvisad plats.

¤ Blanda inte personbilar och hästtransporter.

¤ Se till att parkera med lagom avstånd ,då blir det plats för fler.

¤ Dela ut ev.kaffebiljetter och lappar att skriva telefonnummer på och lägga i bilar som har transport.

¤ Ställ fram skottkärra och grep för mockning till besökare.

¤ Efter tävlingens slut se över parkeringen och (mocka,plocka skräp) så det ser snyggt ut.

DOMARTORN: Hoppning

¤ Var på plats 15 min. före första start.

¤ Hämta startlistorlistor/protokoll i sekretariatet.

¤ Hämta tidtagarur i sekretariatet.

¤ Tidtagning,föra protokoll.

¤ Se till att avslutade klassers  protokoll/resultat kommer till sekretariatet för vidare registrering.

 SEKRETARIAT: Hoppning

¤Ta emot anmälda ,Ta betalt enl.ekonomilista.OBS! Medlemmar faktureras alltid i efterhand.Var noga när du prickar av betalning.Lämna ekonomilistan med resultatlistan på skrivbordet. Var noga så det går att fakturera efter listan. Kontantbetalning för icke medlemmar endast vid Pay and Jump och Pay and Ride.

¤ Ta emot efteranmälningar,och lägg in på listorna till alla berörda.

¤ Kontrollera ev. vaccinationsintyg.Vid Pay and Jump och Pay and Ride.Ej vid klubbtävlingar.

¤ Sätta upp start och funktionärslistor på anvisad plats

¤ Se till att banskisser sätts upp på anvisad plats.

¤ Se till att domartorn,insläpp/utsläp och framhoppning får aktuella startlistor.

¤ Vidarbefordra ändringar: tillägg/strykningar  till dessa ovan.

¤ Uppdatera listor under dagen så de alltid är aktuella.

¤ Sätta upp och ta ner flaggor.

¤ Göra iordning korg med Clear Round rosetter när detta behövs(.Till Utsläpp)

¤  Pricka av på spec.funktionärslista alla som anmäler sig, förvissa dig om att de har förstått sin uppgift och vet vilken det är för funktionärsuppgift som gäller.Om man får avanmälningar se till att dessa funktionärsposter blir bemannade.

¤ Se till att alla resultaten för dagen finns för publicering..Lämna väl synligt i sekretariatet.

¤  Sköta prisutdelningar,Plocka fram rosetter och priser i god tid.Använd korg vid prisutdelningar.Se till att ev. pristäcken kommer till den som står vid utsläppet,där de ska sättas på.

 SEKRETARIAT: Dressyr

¤ Förse domare/domarsekreterare med domarprotokoll

¤ Uppgifter enl.ovan.SAMT:

¤ Räkna poäng/procent på  dressyrprotokoll,sätta upp resultaten på smålappar utanför på anslagstavlan.

¤ Dela ut protokoll till de som ridit.Samt kopiera dessa som vi sparar för ev. korrigering.

¤ Föra in resultaten vartefter i dator/ på listor.

DOMARSEKRETERARE Dressyr:

¤ Hämta startlistor och protokoll som ska användas finns i sekretariatet.

¤ Skriva /fylla i protokoll hos domaren under ritterna.

PROTOKOLLSPRINGARE:

¤ Hämta färdigskrivna protokoll hos domaren i bil/ridhus och lämna dom i sekretariatet.

CAFETERIA:

¤ Plocka fram det som ska säljas.

¤ Förbereda smörgåsar ,mat som ska säljas.Ev,Grill.

¤ Sälja, servera ta, betalt.enl.prislista. Swish och kortläsare  kan användas.

¤ Se till att abetet i köket sköts hygieniskt( inga stallkläder eller obehöriga  i köket,inneskor)

¤ Städa kök och serveringsutrymme efter avslutat arrangemang.Plocka ner överblivet i förrådet.Lämna köket som det var när ni kom.

¤Städa matsal(sopa och torka golven och borden.)

¤ Tömma soppåsar/säckar,slängs i kontainern bakom lägerbyn på parkeringen.

STÄDNING EFTER ARRANGEMANGETS SLUT:

¤ Städning av handikapptoalett,toaletterna i änden på vita ridhuset,samt toaletten i kanslibyggnaden.

¤ På toaletterna rengörs toaletter, handfat och golv.

¤ Rengör hallen in till toaletterna.

¤ Töm soppåsar och sätt i nya påsar.

¤ Plocka skräp på läktarna,och sopa dessa.

¤ Töm sopsäckar/ soptunnor om dom börjar bli fulla.Slängs i containern.

¤ Plocka skräp utomhus.Samla in kvarglömda saker.Lämnas i sekretariatet eller på kansliet.

 

 

 

 

Uppdaterad: 06 SEP 2016 13:50 Skribent: Eva Sydén

Skogslottens Ryttarförening              Årets Ridskola 2018  !!

Telefonsvararen finns alltid på, lämna ditt meddelande så återkopplar vi. Lämna namn, telefonnummer samt ditt ärende.

Ring Ridskolan: 011-33 90 24

This is a mailto link

Vi återkopplar på mail Månd-Fred 

-----------------------------------------

Ring Föreningen: 070-33 90 130

Föreningskansliet öppet:

Måndag: 12,00-18,00

Skicka mail med dina frågor så återkopplar vi. Övrig tid är vi i verksamheten med teori, tävlingar mm

kansli@skogslottenrf.se

icamaxi

Realgymnasiet

Postadress:
Skogslottens RF - Ridsport
Skogslotten 1
60599 Norrköping

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: kansli@skogslottenrf...

Se all info